18. maj 2020
DHL Stafetten 2020 er aflyst
Arrangørerne og DHL har efter flere overvejelser valgt at trække stikket for DHL Stafetten 2020. Den fælles aflysning vil få konsekvenser langt ud i foreningslivet.
Lige siden myndighedernes forbud mod større forsamlinger blev forlænget til og med august, har de fem lokale arrangører overvejet muligheden for at afholde årets stafet senere på året. Men den tunge beslutning om at afblæse årets udgave af DHL Stafetten er nu blevet en realitet.
Arrangørerne og hovedsponsoren mener ikke, at det vil være ansvarligt eller forsvarligt at afholde et arrangement af DHL Stafettens kaliber i fem forskellige landsdele i et Danmark, som er ramt af coronavirus og COVID-19.
- Aflysningen er meget trist og ærgerlig. Forventningerne til dette års DHL Stafet i Odense var ekstra store, fordi vi kunne præsentere to nye og spændende ruter for vores ca. 18.000 deltagere: Walk-ruten gennem Den Fynske Landsby og løberuten gennem Odense ZOO, siger løbsleder for DHL Stafetten i Odense, Michael Nielsen.
- De nye tiltag omkring ruterne er blevet vældig positivt modtaget. Både hos de mange deltagere på mindre hold og på de store hold fra firmaer, virksomheder og skoler, som vi er lykkedes at komme i kontakt med i denne fase, siger Michael Nielsen, der retter blikket mod næste års arrangement:
- Heldigvis har begge vores store lokale samarbejdspartnere mod på også at være en del af DHL Stafetten i 2021. Vi forventer derfor, at næste års udgave af DHL Stafetten i Odense vil indbefatte ruter gennem Den Fynske Landsby og Odense ZOO. Det glæder vi os til.
DHL ser frem mod 2021
DHL støtter arrangørernes fælles beslutning om at aflyse det store arrangement, som er ”årets begivenhed” for mange virksomheder i Danmark. Det er vigtigt for DHL, at alle involverede parter, de mange frivillige og deltagerne kan være trygge ved at snøre løbeskoene og gå eller løbe en tur med kollegerne. Derfor retter DHL blikket mod 2021, hvor de glæder sig til at samle danskerne igen i hele landet.
- DHL Stafetten ligger vores hjerter meget nær, og vi havde til det sidste håbet på, at Danmarks gule og røde folkefest kunne blive et sensommer-lyspunkt oven på mange aflysninger. Men danskernes ve og vel kommer i absolut første række, og vi retter os selvfølgelig efter myndighedernes retningslinjer, siger Susanne Katja Kristensen, Marketing Manager i DHL Express Danmark.
- På den måde gav beslutningen sig selv. Vi er kede af at skuffe de mere end 200.000 mennesker, som deltager ved DHL Stafetten år efter år, men vi håber meget på, at såvel tidligere som nye deltagere vil bakke os op i 2021, hvor DHL Stafetten selvfølgelig vender stærkt tilbage.
Konsekvenser for foreningslivet
Aflysningen af DHL Stafetten 2020 går ikke kun ud over deltagerne. Det kan i den grad også mærkes hos arrangørerne, hvor listen med aflyste arrangementer vokser uge efter uge og måned efter måned. Dette får også en række kedelige konsekvenser for de forskellige foreningsaktiviteter, som de nuværende hjælpepakker ikke holder hånden under:
- Vi har rigtig mange unge atleter og frivillige, der sørger for at gøre DHL Stafetten til en stor succes år efter år. Vi har haft løbet siden 2003, og har siden 2012 haft mere end 16.000 deltagere i gennemsnit. Børnene pakker tusindvis af madkasser, og de ældre viser løberne på vej - blandt meget andet, siger formand i Odense Atletik, Buster Nielsen.
- Det er et løb, vi er meget stolte af at være arrangører af, og derfor er aflysningen et hårdt slag for hele foreningen. Økonomisk kommer det også til at betyde rigtig meget for os. Vores ungdoms- og elitearbejde og en række skole- og breddeaktiviteter er i høj grad afhængig af de midler, som vores frivillige tjener gennem deres store indsats, siger formanden:
- Men det er den rigtige beslutning at aflyse nu, da det ikke længere er realistisk at afholde løbet. Sundhed og sikkerhed for alle er det vigtigste. Men vi er triste og kede af det. Vi er også usikre på de konsekvenser, det vil få for vores foreningsaktiviteter.
DHL Stafetten var planlagt til afholdelse i august måned over hele landet.
Fakta om DHL Stafetten:
I 2019 løb og gik 206.850 personer med fordelt over alle events i de forskellige byer.
Odense samlede i 2019 18.000 deltagere fra ca. 600 firmaer, foreninger, skoler m.fl.
Over 6.000 virksomheder deltager årligt i hele landet.
DHL har været hovedsponsor siden 1991.
Dato for 2021:
Odense: 17.-18.-19. august
Tilmeldingen åbner 1. marts 2021.
For yderligere information kontakt venligst følgende:
Lokal arrangør:
Michael Nielsen, løbsleder for DHL Stafetten i Odense på telefon +45 29251880 eller michael@ogf.dk
Buster Nielsen, formand i Odense Atletik på telefon +45 23716193 og formand@odenseatletik.dk
Hovedsponsor:
DHL: Susanne Katja Kristensen, Marketing Manager hos DHL Express Danmark på+45 77666159 eller susanne.kristensen@dhl.com

Motion og naturbevarelse går op i en højere enhed, når årets DHL-løb igen går igennem Odense ZOO til gavn for de vilde løver. Når de mange løbere til årets DHL Stafetten i Odense snører løbeskoene, kan de gøre det med ekstra god samvittighed. Ved at deltage i løbet er de nemlig også direkte med til at bevare de vilde løver i Afrika med et rekordstort beløb. Den fem kilometer lange løberute går igen i år igennem Odense ZOO. Som tak for det donerer løbsarrangør Odense Atletik & Løb 10 kroner per løber til Odense ZOO's arbejde for naturbevarelse, og på grund af løbets vokseværk lyder donationen i år på over 100.000 kroner - et rekordhøjt beløb. Sammen med WWF Verdensnaturfonden har Odense ZOO lokaliseret et projekt i Kenya, hvor den store donation i særlig grad kommer løverne til gavn. - Det går desværre den forkerte vej for de vilde løver i Afrika. Derfor er vi meget glade for, at vi sammen med Odense Atletik & Løb kan sende så stort et beløb af sted til arbejdet med at bevare løverne, der mange steder er truede , siger direktør i Odense ZOO Bjarne Klausen. Afrikas bestande af løver er styrtdykket med 43 procent de seneste 20 år, så der i dag kun er så få som omkring 23.000 løver tilbage. Samtidig har løverne mistet store dele af deres udbredelsesområde. Faktisk er de helt væk i 26 lande, hvor de oprindeligt hørte til. Derfor er løbsleder Michael Nielsen fra Odense Atletik & Løb også glad for det fortsatte samarbejde om både rute og naturbevarelse: - Vi bakker gladeligt op omkring det gode formål. Kombinationen af motion i form af en løbetur og støtte til et godt projekt er helt oplagt for vores deltagere, som alle glæder sig til at løbe en del af ruten gennem Odense ZOO. Pengene går mere præcist til WWF Verdensnaturfondens arbejde for at redde Kenyas truede løver. WWF arbejder både på politisk niveau, hvor målet er at skabe bedre vilkår for de vilde løver, og sammen med lokalbefolkningen for at mindske nogle af de konflikter, der ender i, at løverne bliver skudt, fordi de lokale hyrder vil beskytte deres kvæg. DHL Stafetten Odense finder i år sted den 18. til 21. august med start og mål på Engen i Fruens Bøge. Tilmeldingen er stadig mulig via www.dhlstafetten-odense.dk.

Odense, 21. juli 2025 Odense Atletik & Løb arrangerer DHL Stafetten Odense, den 18. – 21. august 2025. Vi har lavet lidt forbedringer på ruten, som betyder at Walk-ruten, som starter på Sejerskovvej, vil passere flg. veje: Læssøegade, Chr. Richardts Vej, Hunderupvej inden walkerne går ind gennem Hunderupskoven. Ruten kan ses HER Disse veje, samt veje der støder op til disse, vil være lukket for trafik i tidsrummet kl. 17.00 - ca. 18.30 alle fire dage. Hjemmeværnet og egne vejvisere vil være placeret ved alle veje. Sejerskovvej vil være lukket for al trafik kl. 16.30 - ca. 19.00 Skovalléen vil være lukket for al trafik kl. 17.00 - 21.00 Dette arrangement vil kunne ses og høres I jeres område, men vi gør opmærksom på, at vi har politiets tilladelse, og gør hvad vi kan for at mindske generne. Tak for jeres forståelse.

Grillmenu udsolgt mandag Vi kan nu melde alt udsolgt i vores grilltelt alle fire dage til årets DHL Stafet i Odense. Vildt nok! Mandag, tirsdag og onsdag kan vi dog tilbyde placering i telt 4 og grillmenu, som så skal hentes i telt 3. Status på telte pr. 25. juni: Mandag: Ledige borde ved og bag løberuten Tirsdag: Ledige borde ved og bag løberuten Onsdag: Udsolgt ved løberuten og få ledige borde bag løberuten Torsdag: Alt udsolgt Vi sidder klar til michael@ogf.dk eller tlf. 2925 1880 for at modtage din reservation, eller tilmeld jer lige her: https://www.sportstiming.dk/event/15251